PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SPOŁECZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ STOWARZYSZENIA EDUKACYJNEGO
„Kształtowanie charakteru zaczyna się w niemowlęctwie i trwa do śmierci.”
Anna Eleanor Roosevelt
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
Dotychczasowe doświadczenia szkoły.
Zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i w środowisku.
Przeprowadzone badania na temat sytuacji wychowawczej, zagrożeń uzależnieniami w szkole i w środowisku.
WSTĘP
Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Społecznej Szkole Podstawowej Stowarzyszenia Edukacyjnego opiera się na hierarchii wartości przyjętych przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy oraz tradycji. Działania zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym są spójne z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania oraz statutem szkoły.
Rodzina i szkoła są środowiskami decydującymi o tym, w jakiej formie dokona się późniejsze wejście młodego człowieka w dorosłe życie. Aktywny udział jednostki w życiu społecznym i kulturalnym uzależniony jest w dużej mierze od oddziaływania rodziny, szkoły i ich wpływu na rozwój osobowy młodego człowieka. Artykuł 48 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej mówi: „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania”. W zakresie wychowania nauczyciele pełnią funkcję wspomagającą i uzupełniającą w stosunku do rodziców, dlatego szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny powinien cieszyć się ogólną akceptacją rodziców. Aby program był skuteczny, niezbędna jest ścisła współpraca szkoły z domem rodzinnym, odwoływanie się do tradycji i wartości wynoszonych przez uczniów z domu oraz zgodne współdziałanie nauczycieli i rodziców w budowaniu świata wartości ucznia.
Wszystkie te działania niezbędne są dla osiągnięcia nadrzędnego celu pracy edukacyjnej SSPSE, jakim jest wszechstronny i harmonijny rozwój każdego ucznia na miarę jego możliwości i potrzeb w zakresie trzech równoważnych wymiarów: wiedzy, umiejętności i wychowania. Oznacza to, że wychowanie nie jest ani dodatkowym, ani odrębnym, ani priorytetowym zadaniem szkoły. Wychowanie stanowi integralną część działalności każdego nauczyciela i całej Społecznej Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Edukacyjnego.
Wychowanie
Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej oraz społecznej.
Profilaktyka
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie. Program zawiera dwa rodzaje profilaktyki:
- Pierwszorzędową - skierowaną do wszystkich uczniów i ich rodziców;
- Drugorzędową - obejmującą uczniów już zdiagnozowanych.
Profilaktyka powinna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Realizacja Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego zgodnie z jego założeniami ma doprowadzić do aktywnego rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia i umożliwić mu osiągnięcie szerokorozumianego sukcesu. Zaspakajając jego potrzeby, nauczyciele, a w szczególności wychowawcy kształtują samodzielne myślenie, budują wzajemne zaufanie, uczą otwartości do drugiego człowieka, wskazują jak sobie radzić z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, wprowadzają normy sprzyjające postawom etycznym, zdrowemu stylowi życia bez substancji psychoaktywnych, wypracowują sposoby radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, dostarczają wiedzy o dobrym zdrowym życiu, dają osobiste wsparcie.
Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 2021 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.),
• Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2245 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
• Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449 ),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 18 sierpnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249), w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018 r. poz. 214),
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz.U. z 2020 r. poz. 1655),
• Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym ( Dz.U. z 2021 r. poz. 183),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 17 sierpnia 2021 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021r. poz. 1525 ze zm.)
Misja i wizja szkoły
Społeczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Edukacyjnego uczy, wychowuje i opiekuje się dziećmi z klas I-VIII. Jesteśmy szkołą bezpieczną i pogodną. Dbamy o całościowy rozwój naszych uczniów. Wspieramy rodziców w wychowaniu dzieci zgodnie z uniwersalnym systemem wartości. Zapewniamy indywidualne podejście do ucznia i umożliwiamy rozwój jego zainteresowań i talentów.
Uczymy:
- poznawania siebie,
- samodzielności,
- uczciwości,
- niesienia bezinteresownej pomocy,
- tolerancji i otwartości na ludzi,
- zasad współżycia w grupie,
- szacunku dla symboli i tradycji rodzinnych, szkolnych i narodowych,
- zdrowego trybu życia, wolnego od wszelkich nałogów,
- działań na rzecz środowiska naturalnego.
Zapewniamy:
- bardzo dobrze wykształconych i stale wzbogacających swój warsztat pracy nauczycieli,
- naukę języka angielskiego, w wymiarze pięciu godzin tygodniowo, od klasy I,
- naukę języka niemieckiego od klasy czwartej, w wymiarze trzech godzin tygodniowo,
- dobrze wyposażone pracownie: multimedialne, klasy z tablicami interaktywnymi,
- bogaty księgozbiór ,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- współpracę z organizacjami działającymi na rzecz edukacji,
- opiekę nad dziećmi w godzinach 7.00 – 17.00
Oferujemy:
- warunki umożliwiające rozwój zainteresowań i talentów ucznia,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- wycieczki edukacyjne,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- zajęcia artystyczne,
- zajęcia taneczne,
- zajęcia muzyczne,
- zajęcia szachowe,
- naukę pływania.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszej szkoły jest:
- ciekawy świata,
- wrażliwy, tolerancyjny, otwarty na potrzeby drugiego człowieka,
- solidny, pracowity,
- twórczy i kreatywny,
- uczciwy, prawdomówny,
- koleżeński,
- kulturalny,
- asertywny,
- bez nałogów,
- świadomy swojej tożsamości narodowej.
Umie:
- dbać o własny rozwój,
- dobrze planować, organizować i oceniać swoje działania,
- współdziałać z grupą,
- akceptować inność rówieśników,
- dbać o środowisko naturalne,
- dbać o bezpieczeństwo własne i innych.
Zna:
- prawa i obowiązki ucznia i postępuje zgodnie z nimi,
- swoje mocne i słabe strony, wykorzystuje je do pracy nad sobą,
- swoje miejsce w rodzinie i szanuje jej tradycje,
- zasady zdrowego stylu życia,
- historię i walory swojego regionu,
- zagrożenia wynikające z zachowań ryzykownych.
Okazuje szacunek dla:
- symboli narodowych,
- własnych i cudzych wartości.
OGÓLNE ZADANIA WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE
- uczenie szacunku do symboli narodowych,
- stwarzanie warunków umożliwiających wszechstronny rozwój psychiczny, duchowy i fizyczny ucznia,
- kształtowanie jednostek twórczych, kreatywnych i zdolnych do kierowania własnym kształceniem zarówno w rzeczywistości szkolnej, jak i poza nią,
- wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy,
- kształtowanie własnej hierarchii wartości,
- uczenie postawy szacunku i dialogu względem świata wartości innych osób,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- prowadzenie profilaktyki uzależnień,
- kształtowanie postawy bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania i unikania zagrożeń.
Główne cele wychowawcze i profilaktyczne realizowane na poszczególnych etapach kształcenia.
KLASY I – III Wyruszam w świat
Cel ogólny: rozbudzanie ciekawości świata, poznanie symboli narodowych, kształtowanie postawy bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania i unikania zagrożeń, oraz postaw wrażliwości i szacunku dla drugiego człowieka.
Motto przewodnie: "Niewielkie możliwości są często początkiem wielkich dokonań."
William Lyons Phelps
KLASA IV W szkole – ja jako uczeń
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności dobrego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie, ze szczególnym nastawieniem na poszanowanie drugiego człowieka, promowanie zdrowego stylu życia, poznanie zasad skutecznego uczenia się.
Motto przewodnie: "Z nauką jest jak z wiosłowaniem pod prąd. Skoro tylko zaprzestaniesz pracy zaraz spycha cię do tyłu."
Benjamin Britten
KLASA V W rodzinie – ja jako dziecko
Cel ogólny: uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka, znaczenia wzajemnych relacji i szacunku oraz pomoc w znalezieniu własnego miejsca w rodzinie. Wdrażanie do efektywnego spędzania wolnego czasu.
Motto przewodnie: "Człowiek bez rodziny drży z zimna."
Andre Maurois
KLASA VI W społeczeństwie – Ja jako członek grupy
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności umożliwiających dziecku prawidłowe funkcjonowanie w szkole, w tym relacje z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi, wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.
Motto przewodnie: "Najważniejsze wyprawy w życiu to wychodzenie ludziom naprzeciw."
Henry Boye
KLASA VII Poznaj siebie
Cel ogólny: dążenie do samopoznania, samooceny, samokontroli, samodoskonalenia z uwzględnieniem szacunku do drugiego człowieka, kształtowanie postawy patriotycznej.
Motto przewodnie: "W ciągu całego życia człowiek nie tyle jest, ile stwarza siebie."
Fiodor Dostojewski
KLASA VIII Poznaj innych
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności komunikowania się, współistnienia i współdziałania z innymi, otwartości na potrzeby drugiego człowieka, uczenie postawy szacunku i dialogu względem świata wartości innych osób, promowanie zdrowego stylu życia oraz profilaktyki uzależnień, kształtowanie postawy bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania oraz unikania zagrożeń.
Motto przewodnie: ”Naprawdę istnieje tylko jedna radość: obcowanie z ludźmi."
Antoine de Saint - Exupery
CELE POŚREDNIE NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH KSZTAŁCENIA I FORMY REALIZACJI
KLASA I-III Wyruszam w świat
Cel ogólny: rozbudzanie ciekawości świata, poznanie symboli narodowych, kształtowanie postawy bezpiecznego i odpowiedzialnego zachowania i unikania zagrożeń, oraz postaw wrażliwości i szacunku dla drugiego człowieka.
Motto przewodnie: "Niewielkie możliwości są często początkiem wielkich dokonań."
William Lyons Phelps
CELE POŚREDNIE: |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń potrafi: |
FORMY, MIEJSCE REALIZACJI I OSOBY ODPOWIEDZIALNE: |
1.Znajdowanie swojego miejsca w grupie i działanie w niej |
- wyrazić potrzebę działania w grupie i działać w niej, - doświadczyć współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy |
-lekcje, zajęcia pozalekcyjne, - nauczyciele |
2.Nabywanie samodzielności |
- samodzielnie poruszać się po szkole, - organizować swoje miejsce pracy, - zachować ład i porządek w klasie i w szatni |
-zwiedzanie budynku szkolnego, lekcje z wychowawcą |
3.Kształcenie umiejętności zachowań społecznych i komunikowanie się w grupie |
- zachować się przyjaźnie i odnosić z szacunkiem do kolegów, - zadbać o budowanie relacji rówieśniczych, - dostrzec potrzeby kolegów i koleżanek, - zachować się z szacunkiem wobec wszystkich, - łagodzić i rozwiązywać drobne codzienne konflikty koleżeńskie, - być tolerancyjnym, - stawać w obronie krzywdzonych |
- pogadanki i zajęcia integracyjne, - wychowawca i inni nauczyciele |
4.Kształcenie umiejętności podporządkowania się wymaganiom szkolnym |
- właściwie zachować się w różnych sytuacjach, - wypełnić polecenia nauczyciela, - przestrzegać dyscypliny i ponosić konsekwencje złych zachowań, - zwracać się z szacunkiem do dorosłych i rówieśników |
- lekcje, wycieczki – wychowawca i inni nauczyciele we współpracy z rodzicami |
5.Kształcenie umiejętności krytycznej oceny własnych zachowań, możliwości i postępów w nauce |
- krytycznie ocenić swoje zachowanie i pracować nad jego poprawą, - ocenić swoje postępy w nauce i wyciągać wnioski do dalszej pracy |
- lekcje, zajęcia pozalekcyjne - nauczyciele we współpracy z rodzicami |
6.Budowanie więzi ze środowiskiem, szkołą, społecznością lokalną, rozwijanie postawy patriotycznej |
- okazać szacunek symbolom narodowym, - wykazać się znajomością swojego miasta i jego historii, - zatroszczyć się o otaczające go środowisko naturalne, - dostrzec różnice pomiędzy ludźmi i zaakceptować je, - odróżnić dobro od zła i odpowiednio na nie zareagować w sytuacjach codziennych, - wykazać się zrozumieniem pojęć: norma, prawo, godność, obowiązek, tolerancja |
- lekcje, wycieczki, uroczystości szkolne -wychowawca i inni nauczyciele |
7.Kształtowanie świadomości swoich praw |
- odmówić innym w stosownej formie, - zwrócić się o pomoc do właściwej osoby |
- lekcje, wycieczki -wychowawca i inni nauczyciele |
8. Ochrona środowiska |
-Co to są śmieci? -segregacja odpadów/kolory pojemników, -ograniczenie zużycia naczyń i opakowań plastikowych. |
--lekcje, wycieczki, pogadanki -wychowawcy i inni nauczyciele |
KLASA IV W szkole – ja jako uczeń
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności dobrego funkcjonowania w grupie rówieśniczej i w społeczeństwie, ze szczególnym nastawieniem na poszanowanie drugiego człowiekiem.
Motto przewodnie: „Z nauką jest jak z wiosłowaniem pod prąd. Skoro tylko zaprzestaniesz pracy, zaraz spycha cię do tyłu.”
Benjamin Britten
CELE POŚREDNIE: |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń potrafi: |
FORMY, MIEJSCE REALIZACJI I OSOBY ODPOWIEDZIALNE: |
1.Organizacja społeczności klasowej |
- odnaleźć się na nowym etapie nauczania (nowi nauczyciele, nowe systemy oceniania), - wskazać przedstawicieli samorządu klasowego i przedstawić ich rolę i zadania, - określić i wypełnić obowiązki dyżurnego, - okazać troskę w stosunku do nieobecnego kolegi, - pomóc uzupełnić zaległości w nauce innym uczniom, - wykazać się odpowiedzialnością za to, aby wszyscy w klasie czuli się dobrze |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, elementy profilaktyki zapobiegającej izolacji i odrzuceniu ucznia w grupie rówieśniczej - wychowawca, członkowie Samorządu Szkolnego |
2. Nabywanie umiejętności właściwych zachowań w szkole |
- łagodzić i rozwiązywać codzienne drobne konflikty, - właściwie komunikować się z nauczycielami w sytuacjach konfliktowych, - wymienić prawa i obowiązki ucznia i przestrzegać ich, - przedstawić Sylwetkę Ucznia naszej szkoły, - wymienić zachowania niedozwolone na terenie szkoły, - odpowiedzialnie korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, - wskazać i zastosować sposoby postępowania w sytuacjach naruszania obowiązujących w szkole praw i zasad, - prosić o pomoc w sytuacjach trudnych, - ponieść konsekwencje złych zachowań i wynagrodzić wyrządzone przykrości właściwym osobom, - naprawić wyrządzone szkody, - przekazywać rodzicom informacje dotyczące własnych postępów w nauce i zachowaniu |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, przerwy, zajęcia pozalekcyjne, uroczystości szkolne, wycieczki - wychowawca i inni nauczyciele we współpracy z rodzicami, pedagog szkolny |
3.Kształcenie umiejętności dobrej organizacji warsztatu pracy |
- wskazać, gdzie odszukać informacje dotyczące wymagań na poszczególne oceny szkolne z każdego przedmiotu, - pracować w oparciu o przedmiotowe systemy oceniania, - zorganizować swój warsztat pracy tak, aby z chwilą wejścia nauczyciela na lekcję być przygotowanym do pracy (mieć porządek na ławce i wokół siebie, przygotowane właściwe podręczniki i zeszyty, wymagane przybory, być wyciszonym i skoncentrowanym, nastawionym na pracę), - samodzielnie zapisać w zeszycie prace domowe |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe – nauczyciele , pedagog szkolny |
4.Kształcenie umiejętności skutecznej nauki w domu |
- wypracować i wykorzystać metodę skutecznej nauki własnej, - zaplanować i zorganizować naukę w domu, - spędzać właściwie czas wolny, - przygotować się do każdej lekcji, - uszanować tradycje szkolne i klasowe |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe – nauczyciele we współpracy z rodzicami, pedagog szkolny |
5.Wdrażanie do aktywnego współuczestnictwa w szkolnych uroczystościach oraz reprezentowania szkoły na zewnątrz |
- uszanować tradycje szkolne i klasowe, - współuczestniczyć godnie w uroczystościach szkolnych, - godnie reprezentować naszą szkołę w miejscach publicznych, - współorganizować uroczystości klasowe |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, konkursy szkolne i pozaszkolne, uroczystości szkolne i klasowe (Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Wigilia, Walentynki, Dzień Matki), wyjścia do kina, teatru, na wystawy, wycieczki klasowe – nauczyciele, pedagog szkolny |
6.Promowanie zdrowego stylu życia |
- stosować zbilansowaną dietę, - wybierać zdrową żywność, - dobrać właściwą formę aktywności fizycznej, - zachowuje właściwe proporcje między wypoczynkiem biernym a czynnym, - radzić sobie ze stresem, - dbać o właściwą ilość snu, |
- lekcje przedmiotowe, godziny wychowawcze, – nauczyciele we współpracy z rodzicami, pedagog szkolny |
7.Ochrona środowiska -uświadomienie uczniom, że przyroda może istnieć bez człowieka, ale człowiek nie może istnieć bez przyrody |
-wskazać ożywione i nieożywione elementy przyrody, -podać przykłady zależności między elementami przyrody ożywionej i nieożywionej, -zrozumieć, że elementy przyrody są ze sobą powiązane różnymi zależnościami, -zrozumieć potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego, -chętnie angażować się w działania na rzecz ochrony przyrody i środowiska,
|
-lekcje przyrody, nauczyciel przyrody
-wycieczka edukacyjna do Owczar, nauczyciel przyrody |
KLASA V W rodzinie – Ja jako dziecko
Cel ogólny: uświadomienie uczniom roli rodziny w życiu człowieka, znaczenia wzajemnych relacji i szacunku oraz pomoc w znalezieniu własnego miejsca w rodzinie, wdrażanie do efektywnego spędzania wolnego czasu
Motto przewodnie: "Człowiek bez rodziny drży z zimna"
Andre Maurois
CELE POŚREDNIE: |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń potrafi: |
FORMY, MIEJSCE REALIZACJI I OSOBY ODPOWIEDZIALNE: |
1. Uświadomienie uczniom znaczenia rodziny w życiu człowieka, wzmocnienie poczucia więzi z rodziną oraz kształtowanie umiejętności dobrego komunikowania się opartego na wzajemnym szacunku. |
- wymienić podstawowe funkcje rodziny , - dostrzec ważność więzi rodzinnej i jej wpływ na własny rozwój, - znaleźć i zrozumieć własne miejsce w rodzinie, - zbudować dobre relacje z rodzeństwem i rodzicami |
- lekcje wychowawcze , wychowanie do życia w rodzinie, – osoba prowadząca zajęcia, wychowawca, pedagog szkolny |
2.Uświadomienie uczniom praw i obowiązków w rodzinie |
- rozumieć pojęcia: prawo, obowiązek, kompromis, tolerancja, szacunek, - zrozumieć, że wszyscy członkowie rodziny mają prawa i obowiązki, - przestrzegać zasad obowiązujących w rodzinie, - używać zwrotów grzecznościowych, - przyznać się do błędu i przeprosić, - umiejętnie rozwiązywać konflikty i zapobiegać im |
- lekcje wychowawcze , wychowanie do życia w rodzinie, – osoba prowadząca zajęcia, wychowawca, pedagog szkolny |
3.Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym. |
- dostrzec potrzeby innych domowników, - uczestniczyć w zajęciach i obowiązkach rodziny, - gospodarować wolnym czasem, - pomagać w organizowaniu świąt i uroczystości rodzinnych, - cieszyć się z sukcesu bliskich, - brać aktywny udział w życiu rodziny i dostrzec zagrożenia dla relacji międzyludzkich płynące z niewłaściwego korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, - okazywać wdzięczność, - pamiętać o świętach najbliższych, - składać życzenia, - kochać i szanować swoich rodziców, dziadków, rodzeństwo, - dbać o prawidłowe relacje w rodzinie, - uczestniczyć w kultywowaniu tradycji rodzinnych |
- lekcje wychowawcze , wychowanie do życia w rodzinie, – osoba prowadząca zajęcia, wychowawca, pedagog szkolny |
4.Wyrabianie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych obowiązków. |
- rozpoznać i nazwać swoje obowiązki w rodzinie, - rozumieć znaczenie troski o dobro wspólne, - chętnie wypełniać obowiązki rodzinne, - zrozumieć potrzebę odpowiedzialności i poświęcania się dla bliskich |
- lekcje wychowawcze , wychowanie do życia w rodzinie, – osoba prowadząca zajęcia, wychowawca, pedagog szkolny |
5.Pogłębienie wiedzy uczniów o okresie dojrzewania, rozwianie obaw i niepokojów dotyczących własnego rozwoju. |
- zrozumieć, że dojrzewanie jest procesem złożonym przebiegającym na wielu płaszczyznach, zaś jego przebieg mocno zróżnicowany, - wymienić typowe przejawy okresu dojrzewania i rozpoznać je u siebie, - zaakceptować zmiany, jakim podlega jego ciało i zadbać o jego higienę, - pozbyć się lęków i niepokojów związanych z okresem dojrzewania, upewniwszy się, że to, co się z nim dzieje, jest normalne |
- lekcje wychowawcze , wychowanie do życia w rodzinie, – osoba prowadząca zajęcia, wychowawca, pedagog szkolny |
6. Uzmysłowienie, że wstydliwość w naturalny sposób broni godności osobistej, kształtowanie postawy asertywnej |
- określić swoje strefy bliskości, - uświadomić sobie, że jest dotyk dobry i taki, który budzi wewnętrzny opór, - zachować ostrożność w nawiązywaniu kontaktów z obcymi ludźmi, - mówić „nie” w sytuacjach tego wymagających, - zgłosić zaistnienie sytuacji podejrzanej |
- lekcje wychowawcze , wychowanie do życia w rodzinie, – osoba prowadząca zajęcia, wychowawca, pedagog szkolny |
7.Ochrona środowisk -budowanie emocjonalnej więzi między uczniem a jego najbliższym środowiskiem przyrodniczym |
-zrozumieć, że osuszanie terenów bagiennych prowadzi do wyginięcia wielu cennych gatunków roślinnych i innych organizmów, jak również zwiększa ryzyko powodzi, -odróżnić, które działania człowieka wpływają pozytywnie, a które negatywnie na funkcjonowanie środowiska przyrodniczego, - wyjaśnić, w jaki sposób działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych zapobiega spadkowi różnorodności biologicznej, -zrozumieć konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego |
-lekcje biologii geografii - nauczyciel tych przedmiotów
j.w.
-wycieczka edukacyjna do Ogrodu Dendrologicznego w Przelewicach lub Mościcach, obchody Dnia Ziemi, - nauczyciele biologii i geografii |
KLASA VI W społeczeństwie - ja wśród innych
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności umożliwiających dziecku prawidłowe funkcjonowanie w szkole, w tym relacje z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi.
Motto przewodnie: „Najważniejsze wyprawy w życiu to wychodzenie ludziom naprzeciw”
Henry Boye
CELE POŚREDNIE: |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń potrafi: |
FORMY, MIEJSCE REALIZACJI I OSOBY ODPOWIEDZIALNE: |
1.Wdrażanie do aktywnego i twórczego uczestniczenia w życiu społeczności szkolnej i Samorządu Szkolnego |
- być aktywny, zaangażowany, twórczy, - zaplanować, zorganizować i przygotować działania na rzecz społeczności szkolnej |
- godziny wychowawcze, zebrania samorządu szkolnego, Dzień Samorządności , – wychowawca, opiekun i członkowie Samorządu Szkolnego |
2.Kształtowanie postawy bezinteresowności i niesienia pomocy potrzebującym |
-okazać i nieść bezinteresowną pomoc kolegom i koleżankom w szkole oraz ludziom i zwierzętom potrzebującym pomocy |
- godziny wychowawcze, katechezy, akcje charytatywne, – wychowawca i inni nauczyciele, opiekun Samorządu Szkolnego, opiekun Szkolnego Koła Pomocy Bliźniemu, pedagog szkolny |
3. Kształtowanie postawy tolerancji i odpowiedzialności za swoje postępowanie wobec innych |
- wskazać pozytywne i negatywne konsekwencje swoich decyzji i czynów, - przyznać się do błędu |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, zajęcia pozalekcyjne - nauczyciele we współpracy z rodzicami, pedagog szkolny |
4.Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w różnych dziedzinach życia społecznego |
- godnie i z zaangażowaniem reprezentować społeczność szkolną na konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych, - zaangażować się i twórczo uczestniczyć w życiu kulturalnym szkoły, miasta, - inicjować i angażować się w wolontariat i akcje humanitarne, - identyfikować się ze społecznościami lokalnymi i ich wartościami (patriotyzm lokalny: szkoła, miasto, region) |
- godziny wychowawcze, wyjścia na konkursy, zawody, wystawy, do kina, teatru, muzeum, akcje charytatywne, wolontariat, – nauczyciele, opiekun samorządu, pedagog szkolny |
5. Kształtowanie postawy dojrzałego patriotyzmu i tolerancji wobec innych narodów |
- być dobrym Polakiem, patriotą, obywatelem, - uszanować tradycje i kulturę swojego narodu i ojczyzny oraz innych narodów, - wykazać się zrozumieniem wartości narodowych, - przedstawić obowiązki Polaka, patrioty i obywatela, - okazać szacunek symbolom narodowym |
- wycieczki, inscenizacje historyczne, szkolne obchody świąt narodowych, godziny wychowawcze - nauczyciel historii, wychowawca i inni nauczyciele, pedagog szkolny |
6.Kształtowanie postawy odpowiedzialności za życie przy pełnej świadomości zagrożeń |
- wskazać jak dochodzi do uzależnienia i od czego można się uzależnić, - unikać uzależnień, - przedstawić powody i wartości dla których warto uczyć się dojrzałego korzystania z wolności, - wskazać instytucje i organizacje pomagające osobom uzależnionym, - w sytuacji zagrożenia prosić o pomoc, -bezpiecznie i kulturalnie korzystać z sieci, -reagować w sytuacjach cyberprzemocy |
- spotkania z policjantem, lekcje przedmiotowe, godziny wychowawcze, - wychowawcy, pedagog szkolny |
7.Ochrona środowiska -uświadamianie uczniom, że dewastowanie środowiska prowadzi do wymierania wielu gatunków zwierząt |
- scharakteryzować zgubne skutki wypalania pól i łąk -podać przykłady działań zapobiegających wyginięciu zagrożonych gatunków kręgowców (budowanie kładek przez autostrady, tworzenie oczek wodnych itp.) -wyjaśnić pojęcie „biowskaźniki (organizmy wskaźnikowe) -zrozumieć celowość tworzenia parków narodowych i rezerwatów przyrody, działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego |
-lekcje biologii, nauczyciel biologii j.w.
-wycieczki edukacyjne do PN „Ujście Warty, obchody Dnia Ziemi, -nauczyciel biologii, wychowawcy |
KLASA VII Poznaj siebie
Cel ogólny: dążenie do samopoznania, samooceny, samokontroli, samodoskonalenia z uwzględnieniem szacunku do drugiego człowieka.
Motto przewodnie: „W ciągu całego życia człowiek nie tyle jest, ile stwarza siebie.”
Fiodor Dostojewski
CELE POSREDNIE: |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń potrafi: |
FORMY, MIEJSCE REALIZACJI I OSOBY ODPOWIEDZIALNE: |
1.Budowanie ideału człowieka zgodnie z wartościami humanistycznymi |
- wybrać postępowanie zgodne z wartościami humanistycznymi, - okazać szacunek innym ludziom, wartościom, postawom, - wskazać postaci mogące stanowić ideał postępowania |
- godziny wychowawcze, język polski, historia i inne lekcje przedmiotowe, - wszyscy nauczyciele, pedagog szkolny |
2.Kształcenie umiejętności samopoznania, krytycznej samooceny, poszukiwanie, rozpoznawanie oraz wybór i hierarchizacja własnych celów i wartości życiowych |
- rozpoznać i nazwać swoje możliwości, - obiektywnie, krytycznie spojrzeć na siebie, - nazwać swoje pozytywne i negatywne cechy charakteru, - określić swoje życiowe wartości i cele |
-godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, tutoriale, - wychowawca i inni nauczyciele, pedagog szkolny, tutorzy |
3.Kształcenie umiejętności samokontroli |
- ocenić swoje postępowanie, - kontrolować swoje zachowania i reakcje, - wskazać negatywne skutki niewłaściwego korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, stosowania używek (alkoholu, nikotyny, narkotyków i innych) i nie ulegać pokusom ich używania |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, imprezy szkolne, wycieczki, wyjścia do kina, teatru - wychowawca i inni nauczyciele |
4. Kształcenie umiejętności ciągłej pracy nad sobą, rozwijanie odpowiedzialności za własną naukę, rozwój osobistych zainteresowań, postawy twórczej, rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystywania wiedzy |
- określić jaki jest ideał, do którego dąży, - wykształcić pozytywne cechy charakteru, - zastosować nabywaną wiedzę w życiu |
- godziny wychowawcze, lekcje przedmiotowe, kółka zainteresowań, rekolekcje, - katecheta, wychowawca i inni nauczyciele, pedagog szkolny |
5.Kształtowanie postaw patriotycznych |
-wykazać się znajomością praw i obowiązków obywateli zawartych w Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, -przedstawić sylwetki sławnych Polaków, - szanować historię i tradycję oraz symbole narodowe
|
- uroczystości szkolne i państwowe, lekcje historii, języka polskiego, spotkania z ciekawymi ludźmi, wystawki, gazetki, wycieczki do miejsc Pamięci Narodowej, - nauczyciele |
5.Ochrona środowiska -zrozumienie zależności między stopniem zanieczyszczenia środowiska a zdrowiem człowieka |
-oszacować ilość zużywanej wody podczas codziennych czynności, -przedstawić obieg wody w przyrodzie, -wymienić źródła zanieczyszczenia wody, -przedstawić sposoby oszczędzania wody w gospodarstwie domowym, -przedstawić wpływ zanieczyszczonego powietrza na pracę układu oddechowego, -zrozumieć zasadność tworzenia gospodarstw ekologicznych, uświadomić sobie zależność między skażeniem gleby, a jakością spożywanych produktów rolnych |
-lekcje biologii i chemii, nauczyciele przedmiotów biologii i chemii j.w.
Lekcje biologii, nauczyciel biologii
j.w. |
KLASA VIII Poznaj innych
Cel ogólny: Poszukiwanie swojego miejsca i roli wśród innych ludzi (w społeczeństwie, w regionie, w kraju, w Europie) z poszanowaniem odrębności i wyjątkowości własnej i innych.
Motto przewodnie: „Człowiek może być w pełni sobą tylko wtedy, gdy jest w pełni z innymi ludźmi.”
Milan Kundera
CELE POSREDNIE: |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA: Uczeń potrafi: |
FORMY, MIEJSCE REALIZACJI I OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
1.Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska wychowawczego klasy.
|
-dostosować się do punktów statutu dotyczących zakazu używania środków uzależniających i opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych - korzystać z łazienek szkolnych tylko i wyłącznie do określonych celów, -przestrzegać zakazu zażywania środków uzależniających podczas wszystkich imprez szkolnych |
-statut szkoły, godziny wychowawcze, wychowawcy
- nauczyciele dyżurni - imprezy szkolne, wychowawcy, wszyscy nauczyciele |
2.Propagowanie zdrowego stylu życia. |
-udzielać się w akcjach charytatywnych profilaktycznych: plakaty, gazetki tematyczne, konkursy -korzystać z pomocy specjalistów z zakresu profilaktyki uzależnień, psychologa szkolnego i pedagoga -wyciągać wnioski z edukacji prozdrowotnej prowadzonej na poszczególnych przedmiotach |
– nauczyciele plastyki, muzyki, opiekunowie kół charytatywnych
-pedagog, psycholog
- wszyscy nauczyciele |
3.Program „Planowanie kariery edukacyjnej i zawodowej”.
|
-czynnie uczestniczyć w lekcjach, warsztatach, pogadankach, wykładach na temat „Poznaję siebie –cechy osobowości, temperamentu, umiejętności i pasji -aktywnie uczestniczyć w zajęciach tematycznych „Poznaję zawody”, wspierających wybory uczniów dotyczące szkoły ponadgimnazjalnej zawodowy –doradztwo indywidualne i różne formy pracy grupowej - doradca zawodowy, wychowawcy |
-wychowawcy, doradcy zawodowi
-wycieczki do zakładów pracy, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, wychowawcy - doradcy zawodowi |
4.Kształtowanie poprawnych relacji i postaw. |
-wypełnić prawidłowo ankietę na temat wartości -brać udział w akcjach charytatywnych, wspierać działalność szkolnego koła wolontariatu. Wypowiedzieć się na temat pozytywnych postaw uczniów i nagradzanie ich |
- pedagog szkolny – wychowawcy, opiekunowie wolontariatu szkolnego |
5.Ochrona środowiska - zapoznanie uczniów z zagrożeniami i sposobami ochrony różnorodności biologicznej |
-uzasadnić, że sposób użytkowania ekosystemów przez człowieka może prowadzić do dewastacji środowiska i zmniejszania różnorodności biologicznej, -wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe formy ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, - przedstawić odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju, -podać przykłady pozyskiwania energii z odnawialnych zasobów przyrody, - przedstawić sposoby oszczędzania energii w gospodarstwie domowym, - podać przykłady bioindykatorów i wskazać ich wykorzystanie przez człowieka do oceny zawartości różnych substancji w glebie, wodzie i powietrzu, - wyjaśnić, dlaczego rozwój zrównoważony jest niezbędny dla mieszkańców naszej planety, - podać sposoby ograniczania efektu cieplarnianego i stosować je w codziennym życiu, - przedstawić mechanizm tworzenia się tzw. „dziury ozonowej” oraz podać przykłady działań, które temu zjawisku zapobiegają |
-lekcje biologii, nauczyciel biologii
-lekcje biologii i geografii, konkurs o odnawialnych źródłach energii, nauczyciele biologii i geografii
j.w.
j.w.
j.w. -lekcje biologii, geografii i chemii, nauczyciele wyżej wymienionych przedmiotów
-lekcje biologii, nauczyciel biologii |
Współpraca z rodzicami:
- Systematyczne spotkania nauczycieli z rodzicami.
- Zebrania ogólne rodziców.
- Indywidualne spotkania nauczycieli z rodzicami wg potrzeb.
- Spotkania rodziców ze specjalistami (psychologami, terapeutami, pracownikami WOM itp.)
- Zapoznanie rodziców z:
- zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi;
- przepisami dotyczącymi zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
- organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej;
- harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę;
- Statutem Szkoły.
- Udział rodziców w podejmowaniu różnych decyzji istotnych dla pracy szkoły.
- Współdziałanie rodziców podczas organizowania wypoczynku uczniów.
- Zapraszanie rodziców do współdziałania w realizacji niektórych zagadnień programowych.
- Angażowanie rodziców do wykonywania prac na rzecz szkoły.
Podmioty współpracujące ze szkołą w realizacji zadań wychowawczo-profilaktycznych:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna:
- korzystanie z zaleceń poradni podczas pracy z uczniem zdolnym i mającym trudności w nauce lub zaburzeniami w zachowaniu,
- kierowanie uczniów z problemami dydaktyczno-wychowawczymi na badania, konsultacje,
- zapraszanie pracowników poradni na spotkania warsztatowe i szkoleniowe dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
- Policja:
- spotkania uczniów z policjantami – pogadanki na temat bezpieczeństwa w czasie drogi do szkoły i w czasie ferii zimowych, obowiązującego prawa dla nieletnich, cyberprzemocy, uzależnień,
- współpraca w zakresie rozwiązywania poważnych problemów wychowawczych z uczniami (indywidualne rozmowy, porady dla nauczycieli).
- Miejska Biblioteka Publiczna:
- współpraca w zakresie organizowania konkursów, zajęć edukacyjnych,
- udział w organizowaniu spotkań z ciekawymi ludźmi np. pisarze, poeci, artyści,
- organizowanie wystaw dla uczniów.
- Sąd:
- spotkania z przedstawicielami sądu,
- wizyty uczniów w sądzie, uczestnictwo w rozprawach sądowych.
- Zakłady pracy:
- wizyty uczniów w zakładach pracy w celu poznania zawodów.
- Szkoły:
- organizowanie międzyszkolnych imprez,
- współpraca podczas organizowania konkursów przedmiotowych,
- udział nauczycieli w pracach komisji egzaminacyjnych.
- Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii:
- udział uczniów w konkursach organizowanych przez towarzystwo,
- spotkania z wolontariuszami,
- udział w zajęciach organizowanych dla uczniów naszej szkoły.
- Organizacje pozarządowe (instytucje charytatywne i inne):
- współpraca przy organizacji akcji charytatywnych,
- udział uczniów w akcjach edukacyjnych organizowanych przez te instytucje
Uwagi końcowe
Program wychowawczy będzie realizowany każdego dnia, w każdym działaniu, na każdej lekcji, przez wszystkich nauczycieli naszej szkoły. Traktując ucznia z szacunkiem i pochylając się nad jego niepowtarzalną osobowością, zamierzamy przy wsparciu rodziców, tworzyć wzorce postępowania, które będziemy utrwalać w toku zajęć na godzinach wychowawczych, podczas lekcji przedmiotowych oraz w trakcie wielu uroczystości, imprez i wycieczek. Stwarzając możliwości współorganizacji szkolnych imprez i konkursów, wpisanych na stałe do kalendarza szkoły, chcemy sprawić, aby dzieci czuły się współodpowiedzialne za swój rozwój i wychowanie. Różnorodność zaplanowanych działań ma za zadanie ukierunkować rozwój naszych wychowanków zgodnie z wartościami humanistycznymi.
Do stałych uroczystości i imprez szkolnych należą:
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Święto Konstytucji III Maja,
- Narodowe Święto Niepodległości,
- Konkurs Matematyczny „Kangur”,
- Konkurs Humanistyczny „Alfik”,
- koncert kolęd,
- wigilie klasowe,
- jasełka,
- bal karnawałowy,
- Dzień Wiosny,
- konkurs recytatorski,
- rekolekcje,
- konkursy ortograficzne,
- Sportowe Mistrzostwa Szkoły,
- walentynki,
- Dzień Chłopaka,
- Dzień Kobiet,
- pasowanie pierwszoklasisty,
- bal absolwentów,
- zabawy andrzejkowe,
- dzień sportu szkolnego
- Światowy Dzień Walki z AIDS.
Ewaluacja programu:
Efekty działań wychowawczo-profilaktycznych będą monitorowane na bieżąco.
Sposoby zbierania informacji:
- obserwacja uczniów w różnych sytuacjach szkolnych;
- rozmowy z nauczycielami, uczniami, rodzicami;
- analiza dokumentów;
- ankiety;
- wywiady.
Ewaluację programu planuje się pod koniec każdego roku szkolnego.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Pedagogiczną.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej ……………………………, w dniu …………………. .
Program Wychowawczo-Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w składzie:
Agnieszka Tubis - przewodnicząca
Krzysztof Żurawiecki - z-ca przewodniczącego
Zofia Dajworska-Baran
Alicja Królikowska
Beata Laszecka
Radomir Grzech